I když není montáž podložek pod kola žádná raketová věda, občas se na nás zákazníci obrací s problémem, kterému se dalo předejít. I když to píšeme jak v popisech produktů, tak v návodech dodávaných spolu s podložkami, většina zákazníků to nečte. Tím nikoho nesoudíme, my návody také otevíráme až v momentě, kdy něco nefunguje. :)
Zde si tedy v krátkosti zkusíme přiblížit problematiku středícího náběhu na kolo. Ohledně tohoto „problému“ vedeme se zákazníky debaty nejčastěji. Níže pak ještě zmíníme jednu věc, na kterou si dát pozor u vozů se štefty. To bude pro dnešek stačit.
Centrovací náběh lze vyrobit na libovolnou tloušťku podložek, klidně i na ty nejtenčí, tedy 5mm. Vždy ale záleží na tom, zda to v tom konkrétním případě půjde použít. Pokud má kolo větší středovou díru, než je průměr náboje na kole, můžeme tento výstupek na vystředění kola vyrobit kdykoliv. Jako příklad si uvedeme vůz z koncernu VW, který má střed 57,1mm a zákazník chce podložky o tloušťce 5mm s náběhem na kola Audi se středem 66,5mm. Zde může být vnitřní průměr 57,1mm průchozí skrz podložku a náběh na kolo bude kolem něj.
Pokud se ale budeme bavit o podložce pod kola se stejnou středovou dírou, jako je průměr náboje vozu, musíme se odrazit od výšky náboje na voze (nejlépe se měří hloubkoměrem posuvného měřítka - šuplery).
Na tomto obrázku je zřetelně vidět, že pokud je náboj kola na voze dostatečně vysoký, není problém kola vystředit ani při použití podložek bez středícího náběhu o adekvátní tloušťce. V tomto případě zbývá na vystředění kola ještě více než 12mm, což je plně dostatečné. Pokud vůz bude mít náboj nižší, stačí většinou na vystředění kola i nějakých 5mm.
Pokud bude náboj vysoký například 12mm a dáte tam 5mm podložku, bude ještě koukat 7mm, což v naprosté většině bezpečně dostačuje. Pokud by ale byl vysoký například 9mm a kola by měla zkosení 5x5mm (AxB viz obrázek níže), už je nevystředíte, protože by 4mm zbylého náboje nestačily.
Toto zkosení mají jak kola s přesnou středovou dírou, tak v naprosté většině i vymezovací kroužky...
Aby měla podložka na horní straně náběh na kolo o stejném vnějším průměru, jako je spodní díra na náboj, musí být na své horní hraně zúžena dovnitř.
V tom případě se pak do podložky vejde jen taková výška náboje, jako je tloušťka podložky. Respektive většinou o 1 milimetr více, jelikož se dělá na horní hraně podložky přechod na náběh 3x3mm, čímž se prostor v podložce zvětší. Lze udělat i podložky s větším přechodem, do kterého se vejde vyšší náboj, ale to pak jde jen do minima kol. Ta pak samozřejmě musí mít také toto větší sražení hrany, aby dosedla na podložku. V případě, že je náboj kola vyšší, než je tloušťka podložky, stane se pak přesně to, co vidíte na obrázku zde.
Podložka nedosedne celou svou plochou na kotouč, případně buben vozu a zarazí se právě o střed, tedy náboj kola na voze.
Podložky, respektive jejich vnitřní zúžená část, se nesmí náboje na voze ani dotýkat. Pokud by náboj na podložku takto tlačil, může dojít při dotažení kol k vytlačení středícího kroužku, tedy k jeho prasknutí. To můžete vidět na obrázku níže, kde je patrné i zmíněné otlačení.
Výška náboje na daných vozech je rozměr, který se bohužel nikde neuvádí. Navíc se může i na stejném autě mírně lišit dle typu brzd nebo použitých komponent. Z tohoto důvodu doporučujeme u slabších podložek (nejčastěji 10 a 12mm) výšku náboje na voze změřit ještě před objednáním. Pak je potřeba zvolit správnou tloušťku podložky, která schová celý náboj a dosedne správně celou plochou na kotouč, potažmo buben. V případě, že to nezměříte předem a na problém přijdete až při montáži, není problém vše vyřešit i zpětně (vrácení, výměna).
Nejčastější výšky náboje jsou 9-12mm, ale celkově vzato jsou od 5 až do téměř 20mm, respektive 27mm v případě některých vozů Mercedes a Chrysler na přední nápravě. To je takový speciální případ.
Vše výše zmíněné platí u klasických osobních vozů, ale u off-roadů to může být ještě komplikovanější. Pokud například vůz disponuje manuálními volnoběžkami, dělají se podložky vždy bez náběhu a kola se středí jen matkami.
Podložky pod kola u vozů se štefty
Teď ještě tedy v krátkosti k autům, které nemají šrouby, ale štefty. Pokud nechceme přelisovávat štefty za delší, musíme zvolit podložky s pootočenou roztečí. V té jsou pak buďto zase vlisované štefty nebo závitová pouzdra (neděláme závity přímo do duralu jako někteří jiní výrobci - to prostě nevydrží).
Pokud na takový vůz chcete dát podložky, které mají menší tloušťku, než je délka šteftů (obvykle cca 28mm), musíte si zkontrolovat, že mají použitá kola vybrání mezi dírami na štefty (viz foto níže). Tyto prohlubně musí být minimálně tak hluboké, jako je rozdíl délky šteftů a tloušťky podložky. Když například na vůz, kde jsou štefty dlouhé 30mm budete instalovat podložky o tloušťce 18mm, musíte mít vybrání v kolech alespoň 12mm hluboké. To samé platí i u podložek na změnu rozteče, které instalujete na vůz se štefty. U nich je ale trochu komplikovanější zkontrolovat nejen hloubku, ale i rozteč jako takovou. Ideální je zkusit kolo nastrčit prohlubněmi na štefty na autě.
V případě, že budete potřebovat s výběrem, montáží nebo čímkoliv jiným poradit, klidně se nám ozvěte na telefonní čísla uvedená v kontaktech, případně na e-mail.