Již před časem jsme tu informovali o příchodu nových semi-slick pneumatik Nankang CR-S. Konečně je tomu opravdu tak a pneumatiky jsou již dostupné, respektive první várka je již na cestě a dorazí na náš sklad během února. Pojďme se tedy podívat na další srovnávací test, tentokrát od kluků z Ameriky, konkrétně od Grassroots Motorsports. Konečně tu tedy máme velice slibnou a tvrdší alternativu k opravdu oblíbeným pneumatikám Nankang AR-1.
Tato parta před delší dobou testovala i první verzi pneumatik CR-1, tentokrát ale byly výsledky mnohem povzbudivější. Po několika kolech testování - a po obdržení potvrzení, že se tato pneumatika skutečně chystá na trh - máme novinky ke sdílení. Ačkoli to není zcela nová pneumatika - vizuálně byste jen stěží poznali rozdíl - změnily se jak směs, tak vnitřní struktura. Tepelné skvrny byly odstraněny lepším rozložením tlaku po celé ploše vzorku, zatímco samotná guma poskytuje více přilnavosti a odolává přehřívání. Zkrátka, tato revize proměnila pneumatiku Nankang Sportnex CR-S z náladového druhého místa v pravidelného lídra.
Testovací vůz byla opět Grassroots Triple Threat ND Miata, která absolvovala tisíce kol na trati Harris Hill Raceway, naší testovací trati na pneumatiky. Standardních 180 Miata koní stačí na to, aby byla jízda dostatečně zajímavá, ale není to moc, kdyby byly pneumatiky špatné a v nějaké zatáčce to nevyšlo. Brzdové destičky Pagid na OE Brembo brzdičích poskytují dostatečný brzdný výkon k otestování podélných schopností pneumatiky. Nejdůležitější je, že podvozek vozu je nastaven tak, aby poskytoval správný odklon pro hodnocení boční přilnavosti.
Nicméně jsme nedávno získali nová kola, která nahradila starší, již nedostupná. Ta jsme ohýbali při různých průjezdech a nárazech na obrubník - ano, testování pneumatik na neznámých pneumatikách na dráze je nebezpečné. Na pomoc přišli kolegové z Flyin 'Miata s novou řadou vlastních kol zvanou Kogeki. Získali jsme tedy sadu silných a lehkých kol s dokonalými rozměry pro Miatu. Vypadají zvláště agresivně ve velikosti 9x17" s nazutými gumami 245/40R17.
Naše první kolo testů bylo porovnání revidované Nankang s původní verzí. Každá pneumatika byla nejprve 60km zajížděna přímo na dráze, pak šestikolová sypačka a cyklus zahřátí. Poté byly pneumatiky odvezeny domů k vyléčení. Jízdy po silnici také umožnily subjektivní analýzu chování na silnici.
Testování na dráze jsme provedli podle našeho standardního postupu: zahřívací svezení pro načtení tratě a ideální zahřátí pneumatik, poté šest nebo sedm kol pro každou testovanou pneumatiku.
Nankang Sportnex CR-1 (první verze)
• nejlepší kolo: 1:27.15
• časy kola: 1:27.27, 1:27.42, 1:27.15, 1:27.52, 1:27.85, 1:28.00, 1:28.04
► Silniční provoz: CR-S je pocitově měkká a poměrně tichá pro pneumatiku s označením 200tw. Čitelnost řízení je dobrá, i když trochu líná. Před přechodem do ostrého režimu jízdy jsou pneumatiky velmi dobře čitelné, což podporuje stabilitu při silničním použití.
► Okruh: CR-S poskytuje silnou přilnavost, ale do zatáčky je třeba ji více nutit. Výjezdy jsou velmi postupné s rychlým zotavením, což činí pneumatiku snadnou na řízení na hranici. S nárůstem počtu kol se zvyšuje teplota a rychlost a pneumatika se stává trochu neohrabanou na řízení.
Když jsme poprvé testovali původní CR-S před dvěma lety, bylo to s naší předokolkou Hondou CRX. Zjistili jsme, že pneumatiky se přehřívaly po pouhých pár ostrých zatáčkách. Na naší lépe vyvážené Miatě už se dala ujet tři dobrá kola před poklesem výkonnosti pneumatiky.
Nankang Sportnex CR-S (produkční verze)
• nejlepší kolo: 1:26.15
• časy kola: 1:26.56, 1:26.15, 1:26.32, 1:26.35, 1:26.66, 1:26.52, 1:26.44
► Silniční provoz: Nová CR-S (DOT23 a novější) si zachovává měkký a tichý projev na dálnici, ale poskytuje rychlejší a sportovnější odezvu řízení. Pocitově jsou pneumatiky ve srovnání s původní CR-1 stabilnější a snadněji mění směr. Má však tendenci trochu plavat v kolejích a kopírovat nerovnosti silnice.
► Okruh: Nová CR-S poskytuje vyšší přilnavost s vylepšenou odezvou. Čím víc do zatáčky tlačíte, tím více jde k apexu. Skluzové úhly jsou menší než u původních CR-1, ale uvolnění je stále postupné. Zvyšování teploty způsobuje pokles úrovně přilnavosti v pozdějších kolech, ale zdaleka ne tak dramaticky, jako u CR-1. S těmito pneumatikami je radost řídit.
Analýza dat ukazuje, že většina zlepšení pochází z rychlejšího tempa ve dvou nejdelších úsecích s dlouhou táhlou zatáčkou. To je výsledek vynikající přilnavosti v kombinaci se silnou bočnicí pneumatiky.
Photography Credit: Andy Hollis
Výsledek: Nová CR-S je o plnou sekundu rychlejší a velmi konzistentní. Jediným potenciálním nedostatkem je potřeba nějakého tepla k dosažení optimální přilnavosti. To by mohlo představovat výzvu, pokud závodíte například v autocrossu a je chladné ráno nebo jste na okruhu na začátku jara, kdy je přes noc kolem nuly. V teplých dnech jsou tyto pneumatiky ale naprosto ideální, a to i na vícehodinové vytrvalostní závody.
Kolo druhé: Souboj proti současným konkurentům
Samozřejmě teď vyvstává otázka otázku: Jak si nový Nankang povede ve srovnání s ostatními špičkovými pneumatikami 200tw? Rádi jsme to pro vás ověřili, zejména potom, co se na seznamu trackday pneumatik objevily Bridgestone Potenza RE-71RS a stálicí jsou Yokohama Advan A052. Je tedy čas objednat nějaké pneumatiky!
S příchodem podzimního počasí byl den testu druhého kola poněkud chladný. Noční teploty kolem 4°C udržely povrch dráhy v chladu, i když teplota vzduchu stoupala během testu k nějakým 16°C. Měřili jsme teplotu pneumatiky sondou, abychom zjistili, jak se každá zahřeje během testu. Testovací pneumatiky byly uchovávány uvnitř našeho vyhřívaného obytného vozu dokud nebyly namontovány na vůz.
Zleva doprava: Bridgestone Potenza RE-71RS, Nankang Sportnex CR-S, Yokohama Advan A052.
Nankang Sportnex CR-S (produkční verze)
• nejlepší kolo: 1:26.22
• rozměr pneumatik: 245/40R17
• váha: 11,3kg
► Okruh: Těšili jsme se, že strávíme s touto pneumatikou zase o něco více času na dráze a znovu splnila očekávání. S chladnějším počasím musí být úvodní kolo trochu opatrnější, ale kolem druhého kola bylo už vše správně. Podrobné zkoumání dat pro dvě nejrychlejší kola ukazuje, že při kombinaci nejlepších mezičasů by se daly získat ještě asi dvě desetiny.
• časy kol: 1:27.20, 1:26.24, 1:26.59, 1:26.42, 1:26.46, 1:26.32, 1:26.22
• teploty pneumatik: 21-56°C
• teploty vzduchu: 12-13°C
Bridgestone Potenza RE-71RS
• nejlepší kolo: 1:26.09
• rozměr pneumatik: 245/40R17
• váha: 10,4kg
► Silniční provoz: Tato pneumatika má ostrou odezvu řízení a pracuje s menšími úhly skluzu. To mu dává přímější pocit, s nárůstem zatížení v zatáčce lineárnějším způsobem. I když není zvlášť hlučná pro pneumatiku s hodnotou 200tw, přenáší nerovnosti silnice drsněji než ostatní.
► Okruh: RE-71RS se vcelku rychle zahřeje a je během jízdy docela konzistentní. Z dat konkrétních kol bylo vidět, že v nejrychlejším čase byly všechny segmenty tratě nejrychlejší, takže žádné teoretické rychlejší kolo neexistovalo.
• časy kol: 1:26.29, 1:26.59, 1:26.09, 1:26.57, 1:26.42, 1:26.39
• teploty pneumatik: 22-62°C
• teploty vzduchu: 14-15°C
Yokohama Advan A052
• nejlepší kolo: 1:26.05
• velikost: 245/40R17
• váha: 10kg
► Silniční provoz: A052 je pocitově měkká, podobně jako CR-S. Reaguje trochu rychleji, ale ne tak rychle jako RE-71RS.
► Okruh: A052 nejlépe funguje, když je studená, nejrychlejší časy podává v prvních dvou kolech. Nicméně se s velkým zatížením rychle zahřívá a na konkurenci ztrácí. Pneumatika je pak poměrně náročná na řízení na limitu. Ve třetím a čtvrtém kole byly výsledkem chyby na trati. Páté kolo ukazuje na úroveň přilnavosti nasáklé teplem. Pohled na data pro dvě nejlepší kola ukazuje, že v teoretickém nejlepším kole by se nezískala více než desetina.
• časy kol: 1:26.05, 1:26.09, 1:27.92, 1:27.51, 1:26.97
• teploty pneumatik: 21-61°C
• teploty vzduchu: 16-17°C
Nankang Sportnex CR-S (produkční verze) opakovaný test
• nejlepší kolo: 1:25.72
► Okruh: Při opakování testu revidované CR-S jsme předvedli trochu více tempa. Navíc zbytkové zvýšené jádrové teploty pneumatik a vyšší teploty vzduchu umožnily okamžitější aktivaci složky ve srovnání s předchozí jízdou. Pohled na data ukazuje, že dvě kola 1:25.7 jsou velmi podobná – nebylo by získáno více než desetina kombinováním nejlepších mezičasů. To svědčí o konzistenci a ovladatelnosti pneumatiky.
• časy kol: 1:26.65, 1:26.03, 1:25.78, 1:26.15, 1:25.72, 1:26.23, 1:26.30
• teploty pneumatik: 35-62°C
• teploty vzduchu: 16-17°C
Resumé
Nový lídr v souboji 200TW pneumatik? Stopky říkají, že revidovaný Nankang je rychlý – tak rychlý jako cokoli jiného ve třídě 200tw. Co dál? Když se blížil termín uvedení revidované pneumatiky, Nankang nám hodil bombu: rozšířil řadu velikostí. Společnost má takovou důvěru v tuto pneumatiku, že investovala do nových forem, aby zdvojnásobila sortiment a obsáhla i pneumatiky o rozměru 21". Mezi tyto nové velikosti patří 255/35R20 a 315/30R21 pro Porsche 992 GT3, 275/35R19 a 285/30R20 pro nové BMW řady 3 a 4 a další větší velikosti jako 335/30R18 a 325/30R19. Řada začíná také třemi velikostmi 15 palců: 195/50R15, 205/50R15 a 225/45R15. S nejnovější nabídkou od Nankangu vypadá rok 2024 jako skvělý rok pro závodní pneumatiky.
Dlouhodobé testování
Po dokončení našeho primárního testování s pneumatikami Nankang jsme pokračovali v provozování jedné sady během následujících několika měsíců, přičemž jsme prováděli vývoj vinutých pružin. To nám poskytlo představu o odolnosti a umožnilo nám provést zpětné testování opotřebovaných pneumatik oproti jiné sadě, kterou jsme si uchovali v plné hloubce dezénu. Ten den přišel koncem prosince za teplého počasí , takže na trati bylo více aut, než by se hodilo. To nám trochu zhoršilo konzistenci zajetých časů, ale i tak jsme zaznamenali dostatek čistých kol, abychom změřili maximální rychlost: 1:25.59 pro pneumatiky s plným dezénem a 1:24.91 pro opotřebované. Tento výsledek odráží to, co jsme uvedli v předchozím článku o Bridgestone RE-71RS: stejné zlepšení o 0.7 sekundy po ujetí stejných 106 kol. A to s výbornou odolností, která se vyrovnává té u pneumatiky Falken RT660.